We zijn nog niet weg

5 oktober 2017 - Sérignan Plage, Frankrijk

Toen we vanmorgen wakker werden zag het er nog mistig uit. Op de weerkaart gisteren avond kon je een mini mini plukje bewolking over Portugal zien. Nu die lag boven ons maar trok in de loop van de morgen weg. De camper stond startklaar, alleen op blokken. Om 10.00 uur was het stralend mooi weer. Dus hebben we ons vertrek uitgesteld. Temeer : we hoorden, dat vissers in dit orp hun net in gaan halen. Hiervoor gebruiken ze twee tractoren die het sleepnet binnen gaan trekken. Dit gebeurde in de loop van de middaguren. Dit wilden we zien. Net als vele camperaars. We stonden allemaal op het strand. Velen om superverse vis te kopen. De komst van het sleepnet werd aangekondigd door honderden zeemeeuwen die erboven rondcirkelden. Alleen er vond debacle plaats. Een honderd meter voor het strand- er was een hoge golfbranding- brak het sluitkoord van het uiteinde van het fijnmazige net.  Enorme uitbraak van vissen en de vogels hebben het maaltje van de dag en de vissers hebben niets!! Wat een stelletje amateurs zijn dit. Dit doen ze toch niet voor het eerst?? In ieder geval stonden erbij en keken er naar. Kaatje en ik hebben dit binnenhalen al een keertje gezien in 2004 of zo. En toen ging het goed. Behalve Vito werd onrustig van al die spartelende dingen op het strand. hj heeft  het nog nooit gezien, wij ook niet.  Vele mensen kochten de vissen rechtstreeks op het strand. Dat wilden we ook vandaag maar helaas hebben we geen bbq bij ons. Daarom moeten we het maar met bacalao of jambal -gedroogde zoute vis - doen. Casper, dit is ook lekker met nasi goreng, lontong en roerbak. Maar is wel zout hoor. Nu we dit debacle gezien hebben nemen we maar weer een glaasje wijn als afsceid van dit plaatsje. Op naar Nazare. Circa 80 km hier vandaan. We hopen, dat we onderweg nog gpl vinden. Anders moet Kaatje koud douchen. En dan is het echt afzien voor haar. Ik ben er aan gewend.  tot een volgende keer!