Vluchten voor de warmte en bidden voor verkoeling

7 oktober 2017 - Lissabon, Portugal

Beste mensen. Gisterenmorgen hebben we onze mooie en geriefelijke camperplaats direct aan het trand in Costa Lavos verlaten. Het zou een mooie dag worden na een paarmistige ochtenden. Om 16.00 werd het wel steeds fris maar dan trek je een fliesje aan. Maar ok. Nazare , een zestigtal km zuidelijker van Lavos was ons doel. De rit ging langs een splinter nieuwe aututolweg. Met subdidie van Brussel aangelegd. Niemand reed erop behalve wij. Zo zijn er meerdere tolwegen die zo leeg zijn als een vergiet met gaten. Ik denk, dat er niet terugbetaald moet worden ... het zij zo. Over Nazare wordt zoveel gesproken met lof. Dat wilden we dan zien en ervaren. Nu de kennismaking bij het binnenrijden was al zozo. MISTIG. Dat hebben we al niet gehad....De stadscamperplaats was een zandvlakte met hier en daar grindstroken. En lag .......midden in de stad. Aan de boulevard stonden wel campers hutje bij mutje zei Kaatje. Ik ben de camper niet uitgeweest. Mijn klompen worden stoffig! Maar we hebben schoensmeer bij ons. Maar dan nog. De veel beloofde visrestaurants kunnen niet tippen aan de franse. Dus werd hetcrisismenu nr. van Ralph en Casper: brocoli met gebakken kip. Dus geen vis.We besloten het mistgebied te verlaten en binnenlandse bestemmingen op te zoeken. In de Buurt ligt Fatima, ja de bedevaartkathedraal staat er. Onderweg kwamen we al hele groepen  tegen die hun zonden willen afkopen doorhet plein op hun knieenaf te leggen.. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat de Mariaverschijning plaats vond. Ja, ja op 13 october Fred! Maar dit is een detail. Ondanks de drukte konden we ter plekke een parkeerplaats vinden. Dus de Hymer op de handrem. En Kaatje ging ter bedevaart met fototoestel, fotocamera en ipad mini. Om de sfeer op te snuiven. Ik bleef in de wagen om te zorgen dat we niet ingebouwd worden. Het is niet gebeurd hoor. Na een tijdje kwam Kaatje terug met een paar foto's en heel vermoeidheid. Dus ze zal wel om koelte gevraagd hebben. Daar kunnen we zelf voor zorgen. In de camper was het 34 graden. Dus rijden met de airco aan. We weten nu, dat de zomermaanden te heet is om in Portugal te reizen. Het is vandaag 38 graden en in het noorden woedr alweer een bosbrand. 200 km noordelijker. Maar wij gaan naar de kust naar Sines en dan zakken we de westkust weer af net als in 2015. In het binnenland is het te warm! We rijden straks door de kurkeikenstreek. Alentejo laten we links liggen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl