Verder naar het zuiden

1 oktober 2017 - Gafanha da Encarnação, Portugal

Ja, de teerling is geworpen. Hoewel het een stralende dag is hebben we besloten om verder te rijden. Er waait nog steeds een frisse wind. Dus het is geen strandweer. Gisteren moest je de hele dag een vest aan hebben. Uit de wind gaat het wel maar zodra je uit de windbeschutting komt dan is het echt kouder. Daarom hebben we gisteren een trip gemaakt van ... 3 km naar het nieuwe gedeelte van Costa Nova te weten Barra. Wat een contrast. Costa Nova is nog een traditioneel dorp met echt traditioneel gebouwde tegeltjes en verticale streephuizen (kenmerkend voor dit vissersplaatsje) terwijl Barra een echt appartementen vacantiedorp is met hoogbouw. Verschrikkelijk. We zijn daar maar een 1,5 uur gebleven om ..... de was te doen. Voor een paar euro kun je 9 kg was in een apparaat stoppen en laten wassen en drogen. Kaatje heeft alles wat te wassen is bijelkaar geharkt, inclusief het beddegoed. En nu ligt alles weer netjes gevouwen in de kast. Bij het behulpzaam zijn heb ik een zenuwtje in mijn rug bekneld. Helse pijn. Maar na massage en 4 paracetamollen is het zo goed als foetsie. Alleen heb ik het acht uur nieuws wel gehoord maar niet gezien. Ik lag met mijn rug naar het scherm. Dus heb ik de 4-0 wedstrijd van PSV niet gezien. Kaatje wel de fanatiekeling. Dus, Daan de kliek was op halve sterkte .....Nou, meestal ben ik er wel bij maar val al om van de slaap als de samenvattingen beginnen. Casper en Kay bedankt voor de antwoorden van onze mails. Voor Kay: Als opa en oma uit prehistorische leertijden zijn we ook geinteresseerd in de schoolcultuur en schoolgewoonten. Ik weet, dat te laat komen echt taboe is en hoe beginnen de lessen, hoe spreek je de teachers aan, bij de voornaam. Hoe is de taakverdeling bij groepswerk als die er is? En het volkslied respect. Beginnen de lessen met staand The stars and banners te zingen?  Er gaan stemmen op om dat in Nl ook in te voeren. Dat zal wat geven bij de duubbelgenationaliseerden. Misschien gaan ze ook knielen.

Zoals ik zei: Vandaag is het zondag. Iedereen is uit. Hele gezinnen zitten op de terrasjes. Opa's en Oma's worden meegetroond en genieten. Oma zit naast me om zich heen te kijken naar de drukte. Ik moet geconcentreerd blijven om dit te kunnen typen. Maar mijn koffie wordt koud. Ik ga ermee stoppen. We rijden verder. Een 40 tal km maar en hopen, dat daar aan het strand minder wind is. Als we weer wifi hebben volgt de volgende update. Allemaal prettige zondag.  xxxOO

1. Casper:
    2 oktober 2017
    Ik moet nog ff wennen met dat wassen. Heb geen idee wat ik bij elkaar kan gooien. Dus was eig alleen men sportspullen. En de rest neem ik mee naar huis haha.