Costa Nova

29 september 2017 - Gafanha da Encarnação, Portugal

Vandaag  is onze eerste kleinzoon 21 jaar geworden! Wateen mooie leeftijd. Hij woont al op zich zelf en heeft naar zijn zeggen een goede draai gevondenop zijn studie school en zijn sport. Wat zijn wij beiden trots op Casper en ook op de andere nestverlaters die van de ouders die ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de gebieden die zij denken nodig te hebben. Om de verjaardag te vieren hebben we besloten om " buiten te eten".

Na de rit van Spanje naar Portugal waarbij het toch rustig op de autoweg is viel het een beetje tegen toen we in de hektische wereld van Aveiro aankwamen. Aveiro is een lagunenstad. Te vergelijken met een plaatsje in Friesland of Noord Holland. Er zijn hier veel lagunes en Aveiro heeft een aantal kanalen a la Venetie. Het was erg warm toen we gisterenmiddag daar aankwamen. Het verkeer speelde op mijn zenuwen. Ik verlangde weer naar de ruisendê bomen. Ondanks dat we gereden hebben langs en door de streek waar een paar maanden geleden de bosbranden hebben gewoed. Een luguber gezicht was dat. Hier en daar zag je ook nederzettingen die door de brandweer verdedigd zijn. Knap om dat te realiseren. Je zult maar de pech hebben, dat jouw overbuurman bezweken is door een overgewaaide boomtak of iets dergelijks.Aveiro hebben we dus letterlijk rechts laten liggen. Er was daar een camperplaats. Het ligt onder de A25. Al het autoverkeer raast over je heen. Vergelijk het maar met het Strijps bultje. Alleen staan de campers daar in de volle zon.Schots en scheef door elkaar. Toen ik dat zag dachten we: gauw weg wezen. Dus gingen we op zoek naar rustiger oorden. Maar mijn orientatiegevoel stond op tilt. We kwamen in het havengebied terecht. Nog meer drukte en hitte! We besloten terug te rijden en net zo lang door te gaan tot we het symbool Praias (stranden) tegen komen. En die te volgen want Mieke Garmin Navi wist het ook niet meer ondanks de bijspijker update. We hebben natuurlijk iets verkeerds ingevuld. Uiteindelijk hebben we het strand gevonden. Maar om 4 uur kwam een dikke mist van uit zee opduiken. Kaatje wil niet aan zee staan te eenzaam. Dus zijn we in het dorp Costa Nova naar de Cp gegaan. Hier stonden al een stuk of wat pensionados te overwinteren. Bruinverbrand en lekker kijken: We hebben een lekker plekje en jullie nog niet .... !Maar we stonden horizontaal en het water stroomt goed weg.

Van morgen dikke mist! We waren eigenlijk van plan om zonniger oorden op te zoeken. Maar Kaatje wilde nog foto's maken van de gestreepte huizen die hier staan. En toen ontdekten we de boulevard ...en we zitten er nog. De camper staat al op een plek. Dus geen gezoek in de mist die intussen weer is komen opdagen na in de loop van de middag totaal is weggetrokken

Dus zitten we aan de sangria en salade.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl