We zijn er bijna maar nog niet helemaal

23 november 2017 - Parijs, Frankrijk

Wat is niet helemaal? Wel 20 km voor Parijs. Het is nu half een in de middag. De zon schijnt en er komen weer blauwe plekken in het grijze gedoe in de lucht.

De eerste twee dagen hebben we nodig gehad om Spanje door te rijden. Dus twee overnachtingen. Het was tamelijk warm dus aangenaam rijden in de zon. In de nacht koelde het af tot ca. 15 graden. De tweede overnachting was tamelijk hoog in de uitlopers van de Pyreneen. Het koelde af tot 5 graden. Kaatje die boven sliep rilde het bed uit. Mijn voorstel om beneden te pitten wees ze in eerste instantie af. Dat heeft ze dus ondervonden wat overwinteren in een camper betekent! Armoe en nog eens armoe. De route voerde naar Ondres plage waar we een tweetal maanden geleden ook waren.Een viertal dagen waren gestopt. Dit is werkelijk een ideale plek om te staan. Alleen sluiten ze buiten het seizoen het water en de elektriciteit af. Dit wisten we. We hebben alle tanks vol en de accu's zijn tijdens de rit opgeladen. De volgende dag zijn we doorgereden. Dit was fout. De rit in Spanje heeft me toch opgebroken . Vooral het laatste stuk van Burgos tot Ondres was zwaar. Ik was niet uitgerust om door te rijden. eigenlijk moesten we in Ondres een dag overblijven.. Maar overmoed doet geen goed.  We reden op de tolweg naar Bordeaux. Samen met honderden vrachtauto's die allemaal uit Spanje en Portugal kwamen. Het was wel gemakkelijk rijden. Aansluiten achter de laatste olifant en het tempo volgen. Ja, voor de snelle rijders is het een ramp PM 90 km per uur te rijden. Voor ons niet. Als ik een vrachtauto moest inhalen dan heb ik soms wel 20 "gepakt". Zo lang is de kudde. Maar gelukkig is het een weg met drie rijbanen. En de Hymer kan het goed aan. Tjonge, jonge jonge! Hij haalt de 120 nog wel op zijn leeftijd! Bottleneck Bordeaux is een fluitje van een cent. Je hobbelt achter een Nl vrachtauto aan en die gidst jou wel door de spagettiwegen. Behalve een keer dat hiJ afsloeg en ergens anders naar toe ging dan wij. dat is schrikken. Een andere verschrikking is de tolpassages. Waar moet ik gaan staan. Het liefst heb ik iemand van vlees en bloed in het hokje.  Maar de meeste zijn gerobotiseerd?

De eerste etappe in Frankrijk was Ondres Tot 20 km na Bordeaux op de N10. Om half vier ben ik gestopt. Het werd mistig en alle vrachtwagens van de wereld reden ook op deze route. Ze hoeven geen tol te betalen! En wij ook niet! Alleen mogen ze 80 km/h  rijden. Je kunt je voorstellen  hoe lang de rij olifanten is die zich vormen. En om die in de mist in te halen? Nee. We hebben tijd genoeg. Dus hebben we gestopt om uit te rusten en de vogeltjes te verzorgen.  De volgende dag was het weer stralend weer en ik uitgeslapen. We hebben een prachtige rit gehad naar Beaugency.  Helaas was Tonio de Pizza bakker al dicht toen we er aan kwamen. We stonden moederziel alleen langs de Loire op de camperplaats. 's nachts begon het te waaien. Zuid westen wind. Dus vandaag .

hebben we wind in de rug. gisteren reed de Hymer heel zuinig